CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, May 06, 2009

My Passion

I simply LOVE baking!

Saya tak pasti bila datang minat ni...awalnya saya cuma suka buat kek coklat kukus je..waktu tu xder oven lagi..tahun 2005..pestu dok rasa lecehnya terhad jenis kek yg boleh di cuba kalau kukus jer..so beli oven kecil 18L awal 2006..tu pun belum rancak lagi..

start tahun 2008 baru saya rancak baking...banyak gak yg masuk tongsampah gara bantat etc..kelakar bila di ingat..sekarang ni..bab baking tu mmg dah ok sgt sgt ..dah boleh substitute bahan2 ikut logik sediri...cuma bab deco mmg BANYAK kena belajar lagi..

bukan apa, saya jenis penting kan rasa...rupa jatuh no 2...sebab tu saya belum terbuat lagi projek sugarpaste..sebab pada saya sugarpaste tak sedap di makan..begitu juga marzipan dan topping yg keras2 tu..kebanyakannya cantk dipandang, tahan lama, tp tak sedap...lagi satu sebab nya..benda2 tu at the end akan dibuang...dah jadi pembaziran pula..

saya fikir elok lah saya set kan goal dan konsep yg saya mahukan untuk produk saya ni..

simple design, of course customer masih boleh memilih warna tema dan rekaan tertentu..dgn syarat perlu berbincang dgn saya bagi mengetahui keupayaan saya juga..

2 minggu lepas saya bereksperimen buat cupcake moist orange, topping dia saya juz bancuh icing sugar with hot feshly squeeze orange juice..yummy..

utk alphabet and number cut-out..saya masih tercari idea..taste wise..saya ingat nak guna melt cooking choc yg di terap guna cutter..tapi belum bereksperimen lagi..

oh oh sekarang kan apa resepi yg guna melt choc mmg saya akan guna dark semi sweet cooking choc..sebab rasa dia sgt chocolaty!

juga masih berfikir perlu ke bertukar dari guna papercup biasa kepada souffle cup..mm mm..mmg nampak cantik ..tp at the end, di buang jua..eeeiii entah apa apa yg daku fikirkan..xper xper..wait and see apa perubahan yg bakat saya lakukan..

0 comments: